maandag 15 maart 2010

Politiek leiderschap 2010

Fijn als anderen zo meedenken over wat jou bezighoudt. Gisteren in Buitenhof vier keurige heren over politiek leiderschap 2010. Wel even vergeten een vrouw uit te nodigen.
Als echte regenten uit het old boys netwerk debatteerden de heren over hoe zij het allemaal zo goed wisten cq (meerdere) oplossingen voor handen hadden. Waarom is de kloof tussen politiek en de burger zowel op lokaal als landelijk niveau dan nog niet geslecht heren? Hoewel ik liever mijzelf leid dan dat door iemand anders laat doen, heb ook ik natuurlijk mijn (politieke) voorbeelden. Wat mij stoorde was het feit dat Hans van Mierlo veelvuldig geciteerd en aangehaald werd door de heren waarbij voorbijgegaan werd aan een voor mij essentieel onderdeel van de persoon Hans van Mierlo.

Hans van Mierlo was geen politicus, hij was politicus tegen wil en dank. Meer nog dan politicus was hij filosoof, politiek innovator, ethicus en vooral de eeuwige twijfelaar. Van Mierlo was als geen ander in staat zijn eigen ideeën en visie constant in twijfel te trekken, had als geen ander het vermogen in te spelen op voortschrijdend inzicht, onderliggende maatschappelijke stromingen aan te voelen en last but not least wist politiek leiderschap en politieke ambities met humor te relativeren, hierbij betoonde hij zich als echte woordkunstenaar een meester van de paradox. Ja, mijn eigen idealen vinden onder andere hun roots in van Mierlo geef ik volmondig toe met de nadruk op onder andere, ik was het zeker niet altijd met hem eens.

De nieuwe verzuiling
Dit gezegd hebbende, nu even terug naar de waan van de dag met een knipoog naar van Mierlo. De huidige politiek kenmerkt zich door een terugkeer naar de door van Mierlo verguisde verzuiling en polarisering. Dit door het onvermogen van de politiek, zowel op landelijk als lokaal niveau om in te spelen op de zich snel veranderende maatschappelijke stromingen en breukvlakken. Voorbeeld hiervan is de steeds dieper wordende kloof tussen politiek en burger, en het meer en meer stemmen van de kiezer op de persoon (onderbuik stemmen) in plaats van de politieke inhoud. Symptoom is het feit dat we op 9 juni, meer nog dan in de voorgaande decennia niet kiezen voor een politieke stroming, maar eigenlijk kiezen voor een premier (hé ik zie een kroonjuweel:). De mannetjesmakers hebben hun metier steeds beter in de vingers. Hierbij wil ik ook de (overigens uitstekend geregisseerde, doch bijna 17de eeuwse) opvolging van Bos door Cohen benadrukken. Er is hier m.i. absoluut geen sprake van een echt democratisch proces, doch slechts van uitstekende regie, spinning en communicatieve beïnvloeding van de burgers. En dan gaat dit wat mij betreft veel verder dan de PvdA leden/kiezer. Hierbij geef ik geen oordeel voor wat betreft de keuze, doch slechts over het proces.

We hebben inmiddels al vele vormen van democratie en leiderschap gezien en zitten nu volgens mij in een overgangsfase naar een nieuwe, nog in ontwikkeling zijnde, vorm. Hoe die er precies uit zal komen te zien, en of deze beter zal blijken dat de voorgaande, weet ik niet, dat zal de tijd uitwijzen. Dat IT en IT-communicatievormen hier nadrukkelijk deel van zullen uitmaken weet ik wel vrijwel zeker. Dat noodzaak tot en behoefte aan verandering bestaat ook.

Wat ik persoonlijk graag zou zien is een meer directe democratie in de geest van Mierlo met een modern tintje. Heden ten dage hebben we veel meer mogelijkheden om deze directe democratie tot uitvoering te brengen. We hebben nu de mogelijkheid IT als middel in te zetten voor een directere vorm van democratie. Hiermee kunnen we het mandaat, dat we normaliter aan de politici geven voor vier jaar, in de loop van deze jaren bijstellen. Gemeenten kunnen hier bij uitstek een voortrekkersrol in nemen. Wees niet bang, gebruik de nieuwe communicatiemogelijkheden met de burger, experimenteer en kijk of het werkt, als het niet zo is, o.k. so be it.

de IT-democratie
Mijn voorstel aan de Montferlandse politici: Ga eens een experiment aan met het raadplegend referendum of een raadplegende opiniepeiling. Gewoon via de gemeentewebsite, met DigiD authentificatie en identificatie . Niet op alle lopende zaken maar gewoon op controversiële onderwerpen (nw. stadhuis) pijn doende onderwerpen (OZB, bezuinigingen) of in de ziel van een gemeenschap spelende onderwerpen (behoud basisscholen in kleine kernen/ subsidies aan verenigingen) en kijk eens waar het toe leidt. Hoeft helemaal niet veel te kosten en kan veel opleveren om de kloof tussen burger en politiek te slechten en de drempel te verlagen, al is het alleen maar op lokaal niveau.
Kernboodschap: Politici, leider of niet, blijf in contact met uw achterban met alle de tot u ter beschikking staande media!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten